توجه به آیات الهی در کشاورزی

پست های مرتبط

«وَ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً» و از آسمان آبى بر زمین فرو بارید. این همکارى و هماهنگى قوانین طبیعت میان زمین و آسمان معلول همکارى و تجارب چندین عامل زمینى و آسمانى است: تابش خورشید بر دریاها، تبخیر آب دریاها، بعد تشکیل ابرها، بعد جابجا کردن بادها و این عوامل گوناگونى که در ایجاد فشار و ایجاد باران مؤثرند، و بالاخره باریدن آب پاکیزه از آسمان یعنى همان باران، آبى که مایه حیات انسان است، اعم از آنچه که از آسمان مى‏آید، یا آنکه در سدها ذخیره میشوند و آنچه در زیر زمین انبار می‌شود و آنچه بر روى زمین جارى می‌شود و مستقیماً بر روى کشت‏ها و دره‏ها و جنگل‌ها و زمین‌هاى شما می‌بارد و زمین را براى شما زنده می‌کند، این هم یکى از نشانه‏هاى قدرت الهى و یکى از آن سرچشمه‏هاى اصلى نشان دهنده تدبیر خلقت آفرینش است «فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَراتِ رِزْقاً لَکُمْ» پس به ‏وسیله‏ این آب از میوه‏ها براى شما مایه ارتزاقى پدید آورد. و این تعبیر ثمرات، یعنى هر نوع محصولى که از زمین به‏دست مى‏آید اعم از محصولاتى که شما بدون واسطه از آن استفاده می‌کنید مثل گندم، یا سبزیجات و میوه که به‏طور بى‏واسطه از آن ارتزاق می‌کنید. یا آن چیزهایى که با واسطه مایه ارتزاق شماست. مثل اینکه حیوانات از آنها ارتزاق می‌کنند. بعد حیوانات وسیله ارتزاق شما می‌شوند. یا مواردى که در طبیعت به‏وجود مى‏آید و از آن مواد، مواد غذایى لازم دیگر مثل قند و از این قبیل براى شما به‏وجود مى‏آید. یا چربى مثلًا که مایه ارتزاق شماست پدید مى‏آید. اینها با واسطه به دست شما میرسد. فرضاً از چربى دانه‏ها، یا از چربى حیوانات استفاده می‌کنید. همه آنچه را که شما براى ارتزاق و بقاى حیات جسمانى خودتان نیاز دارید، در حقیقت از زمین و به برکت همان آبى است که خداى متعال از آسمان بر شما فرو میریزد، پس خدایى را که داراى این خصوصیات هست عبادت کنید (۲۶/۱/۱۳۷۱).

درخت، مظهر حیات در طبیعتی است که ما آن را بانگاه عامیانه، بی‌جان می‌پنداریم. درخت وگیاه، در استفاده از منابع غیرقابل دسترسی دراعماق زمین و در میان ذرّاتِ خاک وتبدیل آنها به یک موجود مجسّمِ زیبای بالنده رشد یابنده زنده، نمایشگر یک معجزه عظیم الهی‌اند. درخت و گیاه، تاکنون تنها راهروهایی هستند که انسان از طریق آنها توانسته به منابع عظیم و متنوّع غذایی در زیرخاک دسترسی پیدا کند؛ آن منابع را استحصال نماید و عالم وجود و زندگی بشر را از آن بهره‌مند سازد. این گیاهی که متأسفانه در لابلای چرخ و پَرِ صنعت – بخصوص درکشورهایی که تازه باصنعت آشنا می‌شوند – چنین موردتحقیر قرار می‌گیرد، مایه حقیقی وجود انسان است. یعنی منبع بی‌پایان مواد حیاتی و غذایی درونِ خاک، تبدیل به گیاه می‌شود و از گیاه به انسان تبدیل می‌گردد؛ حال یا به واسطه حیوان، یا بدون واسطه آن. این است که «واللَّهُ خَلَقَکُم مِن تُرابٍ»؛ من و شما منتسب به نطفه‌ای هستیم که تولید شده از مواد گیاهی و حیوانی است که اینها فرآورده خاکند. پس با یک واسطه یا دو واسطه، همه آحاد بشر و همه آحاد حیوان، متولّد از خاکند؛ «منها خَلَقْناکم» و واسطه هم گیاه است. اگر گیاه نباشد، انسان نیست. اگر گیاه نباشد، حیوان نیست. با توجّه به چرخه پیچیده طبیعت و تأثیر متقابل آب و هوا و خاک و درخت بر روی یکدیگر، اگر گیاه نباشد هوا هم نیست. گیاه یک پایه‌اساسیِ وجود است؛ ولی متأسفانه ما گیاه و درخت را با این چشم نگاه نمی‌کنیم. از این روست که مراتع تخریب می‌شوند، جنگل‌ها تخریب می‌شوند و درخت‌ها و باغ‌ها در محیطهای شهری – حتی در محیطهای غیر شهری احیاناً به توهّمِ منافع موهوم – از بین می‌روند (۱۴/۱۲/۱۳۷۷).


گردآوری شده توسط هسته سیاست کشاورزی مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)

پست های گذشته

نظر ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

اخبار محبوب

از به زمین ماندن قانون الگوی کشت تا صادرات آب مجازی

وقت آن رسیده است که فعالان بخش کشاورزی و کارگزاران حاکمیت به دلایل ناکامی در اجرای الگوی کشت بیاندیشند و در آستانه گام دوم...

خبرنامه نهال – شماره ۳

بولتن خبری رصد محیطی، اخبار، دانش، فناوری و اقتصاد برای دانلود خبرنامه اینجا کلیک کنید.

بازار محصولات کشاورزی آشفته است

نوسانات قیمت بازار باعث آشفتگی در بازار محصولات کشاورزی شده است. وضعیتی که دکتر ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس...