ترویج کشاورزی

پست های مرتبط

بخش آموزش کشاورزی و ترویج و استفاده از دانش موجود دنیا در دانشگاه های ما و فرستادن جوان ها برای کمک به روستاییها، جزو کارهای بسیار مهم است. البته به همه روستاییان و همه کشاورزان و کسانی که دست اندرکار کشاورزیاند، توصیه می شود که از این جوانان مطلع و خبره در کار کشاورزی استقبال کنند. بنده در بعضی از روستاها از نزدیک ملاحظه کردم که جوان های خبره و دانش آموخته کشاورزی، یک نفرشان بیکار نمانده بود! همه در مزارع مشغول کار شده بودند و نتیجه این شده بود که آن بخش از لحاظ محصول کشاورزی، رشد فوق العادهی کرد، که در بیانات این عزیزان هم این مسأله را شنیدید. باید از شیوه های علمی استفاده کرد (۱۴/۱۰/۱۳۸۴).

از مهندسان کشاورزی بایستی استفاده کنیم. من یک وقت به آقای روحانی گفتم رفته بودیم یکی از استان ها -به نظرم سفر همدان [بود]- آنجا دوستان ما که میرفتند بررسی میکردند، اطّلاع دادند به ما که کشاورزی های مناطق گوناگون آن استان رونق خیلی خوبی دارد؛ [وقتی ] پرسیدند، معلوم شد که جوان های مهندس کشاورزی را اینها به کار گرفته اند و آن استان خوشبختانه زیاد هم داشت. رفته اند آنجا و به اینها کمک کرده اند، حرف اینها را گوش کرده اند؛ این کمک میکند به این [کار]. این یک برنامه ریزی میخواهد؛ خیلی کار سختی هم نیست؛ یک فراخوان میخواهد، یک شناسایی میخواهد، یک برنامه ریزی میخواهد، یک تقسیم بندی میخواهد و این کارها را میتوانید انجام بدهید که از اینها استفاده بشود (۴/۶/۱۳۹۴).

به همین مناسبت این تذکّر را من عرض بکنم که در دنیای کنونی تحوّلات فنّاوری لحظه ای است -حالا اگر تعبیر مبالغه آمیز نباشد- یعنی بسرعت این تحوّلات دارد انجام میگیرد؛ بنابراین چون این تحوّلات پی درپی فنّاوری هست، یکی از ضرورتها برای بنگاه های صنعتی و کشاورزی و بنگاه های اقتصادی یادگیری مداوم است؛ حالا این یادگیری هم به معنای یادگیری آموزشی، و هم به معنای یادگیری تجربه است. گاهی هست که کسانی که تجربه کار دارند، فواید اینها برای نسل بعدِ خودشان از آموزشهای جدید هم بیشتر است. فرض بفرمایید حالا همین خانواده کشاورزی که اینجا گزارش دادند از خراسان، یقیناً سودی که آن نسل سوّم از دانش جدید و معلومات جدید برده، بیشتر نیست از سودی که از تجربه پدران خودش و تجربه دو نسل قبل از خود برده. بنابر این، هم از دانش استفاده بشود، هم از تجربه نیروهای مجرّب استفاده بشود. یک نکته دیگر هم این است که اگر بهره وریِ نیروی کار ارتقا پیدا کند، کیفیّت کار ارتقا پیدا خواهد کرد. همین مسأله آموزشی که عرض کردیم، اگر چنانچه تحقّق پیدا کند -که قهراً نیروی کار بهره وریِ بیشتری خواهد داشت- قیمت تمام شده یا هزینه کار کمتر خواهد شد، این طبعاً کیفیّت را ارتقا میدهد؛ کیفیّت وقتی ارتقا پیدا بکند، قدرت رقابت بیشتر می شود و رواج و رونق اقتصادی به وجود می آید، بخصوص در زمینه صادرات (۱۷/۲/۱۳۹۹).


گردآوری شده توسط هسته سیاست کشاورزی مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)

پست های گذشته

نظر ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

اخبار محبوب

معجزه آبخیزداری را دیدیم

در دهه گذشته معجزه آبخیزداری را دیدیم. عملکرد و دستاوردهای پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری ستودنی است. بخشی از گفتگوی دکتر ساداتی نژاد رئیس...

احداث بندر تخصصی صنایع چوب در استان گلستان

ررسی امکان شرایط احداث بندر تخصصی صنایع چوب برای تسهیل ورادات چوب موضوع نشست مشترک امروز کمیسیون کشاورزی و مسئولان ذی‌ربط بود. سید جواد ساداتی‌نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی،...

موافقان و مخالفان طرح رفع موانع تولید کشاورزی چه می‌گویند؟

گروهی از نمایندگان مجلس با ارائه طرح پشتیبانی و رفع موانع تولیدی از کشاورزی به دنبال ایجاد تغییرات اساسی ساختاری در بخش کشاورزی هستند...